shkolakz.ru 1
«Балапчи мурунку нингман.»


Старая добрая сказка.

Цель: расширить знание детей о нанайском фольклоре, формировать творческие способности детей, развивать память, внимание, мышление, прививать интерес детей к родному языку через фольклор, умение работать с текстом, работать в паре, в группах, воспитывать любовь и уважение к культуре своего народу.

Оборудование: учебник 6 класса, словарь, компьютер, карточки «Деревья», карточки со словами «нингман,нингмамди, нингмандини, хайдяра, кя»

Учитель:- Бачигоапу нучикэндюэн! Бачигоапу алосимдисал, димангосал. Гэ андахасал-да исиха, нучикэндюэн-дэ дичи. Гэ, тэпчиугуэри.

Звучит фонограмма « Чайки»

Намбокан: Ми сиан-мат нучи, тотами нава дасиамби. Гэ, хай дяка? (симата) - Эси боала хамача эрин? Хони сахасу? Боала симата. Боала нонгди. Туэ тургэнди пачирангой. Гэ, тэрэк бинигуэ. Балана ихэрэ-дэ аба бичини, хайва-да тагой-да баваси бичини.. Сиксэгучиэни нингмамди дёгдоани хэм ихонкансал поагой бичичи. Буэ сагдилпу-да нингмамба улэсихэ досодяорива. Инэдэлэ нингмамба досодяй бичичи. Эмдэ-эмдэ нингмамди нингмандидоани «хайдяра, кя» умбури. Этими словами как бы отпугивали злых духов или же сказитель знал, что его слушают, не спят

- Хай дяка нингман? Нингмамба уй гисурэйни?

- Сагди найхинкан Полокто Киле хисангохани:

«Нучикэндэмбэ эди тачиочиасо, неандоачи нингмамба холаосо»

Суэ хони эй хэсэсэлбэ отолихасу?

Старейший житель села Найхин сказал: - «Детей не надо учить, им нужно рассказывать сказки». Как вы понимаете его слова?

Ответы: Нингман алосини хай дяка улэн, хай дяка оркин; нингманду сагдилпу муруни, тачиочин, …

В сказках народная мудрость, мораль, поучение, сказка учит добру.

Учитель: Эйниэ буэ «Чагдян пиагдан» нингмамба холадяпу, мэдэсимбэ таодагодяпу, гучи глаголсалба , типэсэлбэни баогодяпу, хупидепу.

(на компьютере) Холаосо.


Слайд№1

Балана бичини. Эм най надан пиктэку балдихани. Нюнгун хусэ пиктэку, эмун-рэгдэ эктэ. Тэй арчокан тэнг гучкули бичини. Хэмту най нёамбани гучкулисихэчи. Тэй эринду муруни оркин Сахарин Дябдян бичини. Уйду-дэ хай-да улэн тайни осини аякталой бичини. Сахарин Дябдян байгоани бичини улэнди мурунку Хадо.

- Хайва отолихасу? Хайва нингман гисурэйни?

- Арчокан хони би эктэкэн? Главнай геройсалба гэрбиэсиусу?

-Сахарин Дябдян хони би герой? Улэн? Оркин? Нёани байгоани уй?

- Хадо хони би най? Улэн най. Мурунку най.

- Эй текстаду глаголсалба баогосу. (бичини, балдихани, гучкулисихэчи) Типэвэчи ундусу.Хавой эрин?

Тетрадивари нихэлиусу числова ,темава ниругусу. Глаголсалба ниругусу.

-Дёгдоари эй нингмамба ходидала улэн холаорива гэлэй бичини. Холахасо?

Задание 1 группе:- Баогосу текстаду Сахарин Дябдян хэсэвэни.

Задание 2 группе: - Баогосу улэн , мурунку Хадо хэсэвэни. (работают)

Учитель: Баогохасу. Холаосу бонго хопан.

- Холаосу 2 хопан.

- Бонго хопан мэпи ярсигосу. Улэн, тэрэк би.

- Дюэе хопан мэпи ярсигосу. Улэн, тэрэк би.

-1 группе: Хайми Сахарин Дябдян арчокамба вахани? Гучи уйсэлбэ вахани? Хай очичи? Дёлонахачи. Хайми Сахарин Дябдян арчокамба, аилсалбани дёло опованкини?

- 2 группе: Уй нёамбачи гудиэсихэни? Хони нёани тахани?

-Арчокан хамача мо очини? Аилсални хамача мосал очичи? (карточки «Береза», «Дуб» - Эй хай мосални?

Нингманду дилкон хай дяка?(ответ) Чава саросо: тэй дярисо арчокан неңне сонгойни.

-Хайми нингман гэрбуни «Чагдян Пиагдан»? Улэн дёбохасу.

- Суэ – тэни эси хэм актёрсал одясу. Эй нингмамба хупидепу.

Звучит фонограмма «Чайки»

Сказимтель: Э-э-э ундисиэ…Балана бичини. Эм най надан пиктэку балдихани. Нюнгун хусэ пиктэку, эмун-рэгдэ эктэ. Тэй арчокан тэнг гучкули бичини. Хэмту най нёамбани гучкулисихэчи.


Танец девочки. Звучит музыка «Лесные голоса»

- Тэй эринду муруни оркин Сахарин Дябдян бичини. Уй-дэ хай-да улэн тайни осини аякталой бичини.

Звучит фонограмма «Подя» (выход Змея)

Сахарин Дябдян: Эвэнки нёанчи хали-да гэсэ биэсичи. Дёло бигичи.

Сказитель: Гэ, туй оркимба тара, дэгдэгухэни.

Дети: Хони таори?

Ира: Хадова хэрсигуэри.

Дети: Гэ, хэрсигуэри! Хадо….Хадо….

Сказитель: Сахарин Дябдян байгоани бичини улэн,мурунку Хадо.

Появляется Хадо.

Хадо: Уй мимбивэ хэрсини? Хай дяка очини?

Ира: Хадо, Сахарин Дябдян арчокамба дело оповангкини.

Оксана: Хони таори? Хадо, бэлэчиру.

Хадо: Ми эмучэкэн сайна мутэвэси. Суэ бэлэчивэсу гэлэйни.

Сказитель: Нучикэндюэн, бэлэчигуэри Хадова. Модакамба сарису.

Дети: Сарипу.

Сказитель: Гэ, гисурэусу.

1.Биа_биа, били-били, кэндэ,лэндэ, лэксэ, лэми долбо тэс.

2.Чинк-чинк, чанк, Чолока, Болока, Зуренкэ, эуменкэ, чинк-чик, чанк.

3.Агдима гэрбуни, Аландар. 4. Солиади соло

Нэудимэ гэрбуни Нэлэндэр Хэдиэди хэйку

Гоксиди тэтуэ годяла Дякпиади дяпаро

Сэурэди тэтуэ сэделэ Багиади баро.

Моринду тэри корпинта

Гояло, сояло, час.

Сказитель:Гэ, эси, хэмтудиэри эй модакансалба унгуэри. (повторяют все)

Сказитель: Баниха. Дяримба сарису.

Дети: Сарипу.

Сказитель: Гэ, дяриосу.

Исп. песня «Ауянго»

Сказитель:- Улэн,кэвэли хупимэри мутэйсу? Гэ, хупиусу.

Анда,анда

Даоро,даоро.

Бакса манга

Бачигоари.

Точи манга

Точингоари.

Хэли,хэли,хэркэгуэри.

Игра»Бой петухов»


Дети: Хэтэхэпу!

Хадо: Баниха! Дяпагосу диавари. Ми энуэмби.

Сказитель:- Ми-дэ сунчи ундии баниха. Дяримба, модакамба сарису, кэвэли хупимэри-дэ отолисо. Гэ. туй улэн балдимари биусу. Хали-да оркин дяка эди тасо, найва-да эди оркиласо. Аяди, улэнди балдиосо.

Итог: Хамача нингмамба холахапу? Хайва отолихасу? Эйниэ суэ улэн дёбохасу

Домашняй дебон: на выбор. Пересказ сказки или нарисовать два эпизода

Урокапу ходихани. Пэдэм энусу.